La Generalitat en aquests moments no te cap línia d’ajut per a la construcció de noves llars d’infants
Entre els anys 2004 i 2008 va funcionar des del Departament d’Educació de la Generalitat una línia d’ajuts per a ampliar el nombre de places de llars d’infants a Catalunya.
Com explica la tècnica del servei d’Educació de l’Ajuntament de Vilafranca, Dolors Peñafiel, en aquell moment es va elaborar per part del govern català un mapa escolar que va dictaminar nombre de places que faltaven i el suport econòmic per crear-ne de noves. Així, fins a 2008 la Generalitat oferia 1800 € per cada plaça de 0-3 anys en funcionament, i donava suport a la creació de noves places. En aquest marc, a Vilafranca recorda Peñafiel, es va fer la llar d’infants del Parquet, a la Girada, i les ampliacions de places a les llars Anxeneta i Sol Solet.<br />Peñafiel comenta també que ara l’escenari no és aquest, ja que si bé la Generalitat continua fent les aportacions per a les places ja existents, també ho és que ara per ara no hi ha cap acord per part de la Generalitat per donar subvencions per a la creació de noves places.
De cara a accions de futur, Peñafiel avança que l’Ajuntament te previst reformar i ampliar amb una aula la Lola Anglada. Una llar en que cal fer-hi també una adaptació a la normativa actual.
Pel que fa a previsions de creixement, des del servei d’Educació de l’Ajuntament de Vilafranca consideren que amb les places existents, i si es mantenen els nivells de inscripcions del darrer any, hi ha oferta suficient. De fet, Peñafiel comentava que aquest curs encara hi ha places disponibles en la franja 2-3 anys; i que per tant es pot dir que oferta i demanda estant força equilibrades en aquests moments.
Aquest curs per exemple han demanat plaça un 31% dels infants de 1-2 anys; i un 40% dels de 2-3 anys. Peñafiel ha explicat també que l’ensenyament de 0-3 anys no és obligatori, i que per tant les places tenen un cost per les famílies, i també per la Generalitat i l’Ajuntament. En aquests moments l’Ajuntament de Vilafranca ofereix 358 places de llars d’infants a través de quatre llars, la qual cosa representa un cost anual per el consistori d’uns 700.000€.