JARC es queixa de la pèrdua de drets dels ramaders catalans després de les modificacions introduïdes en el Règim Especial Agrari de la Seguretat Social
El sindicat Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC) reclama al ministeri de Treball que els pagesos jubilats a partir del 2008 que s’han acollit al nou règim de cotització del Sistema Especial per a Treballadors per Compte Propi Agraris (SETA) puguin seguir treballant les seves explotacions, ja que amb l’aplicació del nou règim, que afecta tots els jubilats des del gener passat, no ho poden fer.
Així va explicar-ho a la seu del sindicat a Vilafranca el seu president, Josep Maria Jové, la responsable sectorial de la vinya i el vi de JARC, Isabel Vidal; i el membre de la comissió de la verema Josep Muntané.<br />Jové explicava que amb el SEAS, als pensionistes agraris se’ls apliquen les normes del règim d’autònoms i els pagesos jubilats poden tenir ingressos agraris però no poden treballar directament les seves terres, ja que, en cas de fer-ho, els comportaria la pèrdua de la pensió. JARC denuncia que la situació és "realment greu", ja que molts necessiten treballar perquè les pensions dels jubilats del sector agrari són "realment baixes". Els antics cotitzants per compte propi del REASS amb més de 35 anys cotitzats cobren 580 euros de pensió en catorze mensualitats, mentre que la pensió dels autònoms és de 705, cosa que suposa en un any una xifra de 1.750 euros anuals que els pagesos deixen de rebre.
Jové explicava que s’han posat en contacte amb els partits polítics catalans que tenen representació a Madrid, i fins i tot amb el Ministeri de Treball. Dels partits han rebut una resposta, de paraula, de mirar de solucionar el que consideren una situació de greuge comparatiu.
El sindicat demana un canvi en la nova legislació, ja que, si no, bona part de la població rural "es pot veure obligada a abandonar les terres". Fins ara els pagesos per compte propi podien compatibilitzar la jubilació amb la realització de tasques agràries esporàdicament.