La Generalitat inicia la tramitació del tren orbital que unirà Vilafranca amb Vilanova
El president de la Generalitat, José Montilla, va exposar la setmana passada en el debat al Parlament de Catalunya algunes de les intervencions que es duran a terme en matèria de mobilitat, l’any vinent.
Un dels aspectes més destacats és que el Govern posarà a informació pública el primer semestre de 2008 el Pla Director del tren orbital Mataró-Granollers-Sabadell-Terrassa-Martorell-Vilafranca-Vilanova. Montilla va avançar que l’acord per la inversió de l’Estat a Catalunya contempla també el desenvolupament del projecte del tren orbital, que començarà el més aviat possible. La nova línia de tren unirà Vilanova i Mataró en un recorregut de 106 km que passarà per Sant Pere de Ribes, Canyelles, i Vilafranca, per connectar amb l’actual línia que va fins a Martorell, i connectar amb Terrassa, Sabadell, Granollers i Mataró. Es construiran 55 km de nova línia ferroviària i es donarà servei a 25 estacions, vuit de les quals seran de nova creació. Servirà directament una població de més de 870.000 habitants i es preveu que la utilitzin uns 16 milions de viatgers l’any. Es preveu que comporti una inversió de 1.227 MEUR. El Pla director urbanístic tindrà una aprovació inicial que se sotmetrà a informació pública per a coneixement de tots els ciutadans, organismes i administracions amb la possibilitat de presentar al·legacions abans de la seva aprovació definitiva. Tot i ser concebuda d’una manera global, per tal de desenvolupar-la, aquesta línia s’ha dividit en diferents trams. Aquesta línia es caracteritza per tenir un traçat que creua una àrea molt urbanitzada i un terreny notablement accidentat. Es preveu que es recorri la línia en uns 105 minuts a una velocitat de 120 km/h. La velocitat comercial , amb parades a les estacions, serà d’uns 60 km/h. Pel que fa a Vilanova – Vilafranca es proposa un tram de línia de 18 quilòmetres, dels quals 10 seran en túnel. Comptarà amb tres noves estacions, Les Roquetes, Hospital Sant Camil i Canyelles. Es preveu que es recorri en 19 minuts.El traçat s’inicia a l’estació de Vilanova, des d’ on surt per les vies actuals passant per la zona de la Punta Llarga, per sortir-ne fent un gir a esquerra per arribar al nucli de les Roquetes, on es preveu una nova estació.La nova línia es dirigeix, creuant la C-32, cap a l’estació Hospital de Sant Camil, a tocar de Sant Pere de Ribes, des d’ on enfila fins a la població de Canyelles, on hi ha la tercera estació d’aquest tram.La línia, aleshores, avança cap al nord aprofitant la vall de la riera de Vilafranca, voreja Sant Miquel d’ Olèrdola i enllaça finalment amb les vies existents de la C-4 de Rodalies al sud del nucli de Vilafranca i es dirigeix cap a l’estació.