Dijous, 1 de maig de 2025
En directe: Penedès Televisió
En directe: Ràdio Vilafranca

El Departament de Política Territorial sotmet a consulta el Pla Director de l’Alt Penedès

La Generalitat ja ha iniciat el procés per sotmetre a consulta l’avantprojecte del Pla director territorial de l’Alt Penedès, el qual ha estat tramès als 27 municipis de la comarca perquè puguin expressar la seva opinió i formular suggeriments.

Ara s’obre un nou període de consulta pública per tal que ajuntaments i el Consell Comarcal puguin fer-hi les seves aportacions. La informació que la Generalitat ha remès als municipis consta d’una memòria escrita i diversos plànols que delimiten les diferents àrees de sòl no urbanitzable de la comarca. Una de les primeres línies d’actuació del Pla passa per enfortir l’estructura comarcal del territori penedesenc. El creixement urbanístic es reserva a aquells assentaments de major rellevància situats a l’eix central de la comarca. Es consideren polaritats principals de la comarca els nuclis urbans de Vilafranca i Sant Sadurní. Es planifica un creixement moderat per aquells municipis que disposin d’un paper de centralitat, com són Sant Pere de Riudebitlles, Sant Quintí de Mediona , Torrelles de Foix , Sant Martí Sarroca, Sant Llorenç d’Hortons i Sant Cugat de Sesgarrigues. Pels petits assentaments s’estableixen estratègies de consolidació i millorao de manteniment del seu caràcter rural. El sistema d’espais oberts comprèn el sòl sotmès al règim del sòl nourbanitzable. La mostra de la importància que el Pla dóna aquests espais és que cobreixen el 92% del territori de la comarca. El planejament estableix dos tipus de sòl de protecció especial, els sòls de protecció especial per raó dels valors naturals i els sòls de protecció especial de la vinya.L’avantprojecte del Pla Director proposa, en el capítol de xarxa viària, l’adequació i millora de l’actual N-340 de Vilafranca a Port de l’Ordal, uns nous laterals de l’autopista, des de la Plana de l’Amat fins a Santa Margarida i els Monjos, incrementant les possibilitats de circulació en el tram més poblat del corredor. També planteja una nova via del corredor, de nou traçat, que uneix els laterals anteriors amb els límits de la comarca i amb la xarxa metropolitana prevista, que dóna accés a les ciutats, carreteres locals i polígons industrials i es planteja com a alternativa a l’actual traçat de la N-340. En l’avantprojecte del Pla Director també es recull el traçat proposat pel ferrocarril orbital en el tram previst entre Vilanova i la Geltrú i La Ràpita. També es contempla la utilització de la línia d’alta velocitat per facilitar una relació directa i ràpida entre l’Alt Penedès i la zona metropolitana i es proposa una millora del servei regional de la comarca. Les actuals línies ferroviàries poden fer la funció de “metroregional” assolint el servei per a les comunicacions comarcals, amb distribució dels passatgers a les estacions existents i les possibles noves estacions. La possible dotació d’un transport regional de passatgers i la major freqüència en les actuals línies, aconsella la previsió d’una variant per mercaderies exterior al casc urbà de Vilafranca.

Subscriu-te al butlletí

Subscriu-t'hi: