Un expert proposa una nova línia de tren que surti de Vilafranca, passant per l’ Ordal i Barcelona
La proposta és de Carles Udina, consultor de planificació i ferm defensor de la superioritat
econòmica i ecològica del ferrocarril.
Udina, que exposa la seva idea al diari AVUI, planteja vertebrar la regió metropolitana de
Barcelona amb una nova línia suburbana, semblant a les RER que travessen París.
Udina parla d’ un "ferrocarril de cornisa" perquè arrencaria a Vilafranca i travessaria el
corredor de l’ Ordal, ple d’ urbanitzacions i sense cap transport d’ alta capacitat. A
Barcelona adoptaria la forma de ronda ferroviària, lligant amb totes les capçaleres de línies
de metro, i tindria un intercanviador al nus de la Trinitat, on coincidiria amb les línies de
RENFE de Girona, Vic i el Vallès. En total, tindria 15 punts de transbordament. Al
Maresme, faria la funció de variant de la línia de la costa, passant per els pobles de l’
interior i segons Udina, després de Malgrat, la línia podria continuar opcionalment cap a
Blanes, Lloret i Tossa, seguint els corredors naturals.
En tot el traçat, Udina planteja minimitzar les expropiacions i les afectacions dels nuclis
habitats, apostant per túnels i obres a través dels turons i de les valls litorals.
D’ altra banda, aquest consultor de planificació és crític amb l’ eix transversal ferroviari de
120 quilòmetres que defensa el tripartit. Segons Carles Udina aquesta proposta "és una
entel·lèquia".